پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی | استعلام قیمت

تصفیه فاضلاب صنعتی ؛ با توجه به آلودگی بسیاری از منابع آبی به دلیل تخلیه ی فاضلاب های صنعتی در آن ها و سخت گیری سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با حفظ و نگهداری این منابع ارزشمند، تصفیه فاضلاب صنعتی، پساب صنعتی حاصل از صنایع مختلف همواره یکی از دغدغه های پیش روی صاحبان این صنایع بوده است.

Industroal wastewater 300x184 - تصفیه فاضلاب صنعتی

پساب صنعتی

اکثر صنایع فعال در دنیا، روزانه مقادیر قابل توجهی فاضلاب تولید می کنند. اگرچه در بسیاری از کشور های توسعه یافته سعی بر به حداقل رساندن این تولیدات می باشد اما همچنان تولید فاضلاب توسط بسیاری از صنایع، امری اجتناب ناپذیر است. فاضلاب صنعتی، بسته به نوع صنعتی که بدان وابسته است ویژگی های متفاوتی دارد، لذا مهم ترین امر در تصفیه ی هرچه بهتر این فاضلاب ها، بررسی و شناخت مشخصه ی آن ها می باشد.

food 300x225 - تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنایع غذایی

فاضلاب حاصل از صنایع غذایی ویژگی هایی دارد که آن را از فاضلاب شهری معمول متمایز می کند. با اینکه این نوع فاضلاب حاوی مواد سمی نیست و قابلیت تجزیه پذیری بیولوژیکی دارد اما میزان BOD و SS آن بالاست. اگر فرآوری مواد غذایی از مواد خام مد نظر باشد، به منظور شستشوی سبزیجات آب زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که در فاضلاب حاصل از آن مواد جامد ذره ای، مواد آلی محلول و گاها سورفکتانت ها هم دیده می شوند.

فاضلاب صنایع آماده سازی غذا (غذاهای طبخ شده) نیز حاوی مقادیر بالایی از مواد آلی، نمک، چاشنی ها و میزان قابل توجهی روغن و چربی نیز می باشد. یکی دیگر از مسائل مربوط به تصفیه ی فاضلاب این صنایع نیز تغییرات فصلی (تغییر محصولات کشاورزی با توجه به تغییر فصل) BOD و ph در جریان ورودی می باشد.

steel 300x256 - تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنایع آهن و فولاد

علت اصلی آلودگی در صنایع آهن و فولاد معمولا ناشی از تصفیه ی گاز تولیدی در کوره های ذوب آهن توسط آب، آلودگی آبی که به منظور خنک سازی چرخ دنده، شفت و بیرینگ ها به کار می رود و سرباره های کوره های ذوب می باشد.

همچنین در این صنایع از آب به عنوان “سرد کننده” و “روان ساز” استفاده می شود زیرا تبدیل آهن و فولاد به ورق، میله و مفتول نیاز به تغییر شکل های مکانیکی سرد و گرم دارد. همین امر باعث ظهور آلاینده هایی نظیر روغن های هیدرولیکی، چربی، جامدات ذره ای، اسید های مختلف، ذرات آهن، ترکیبات سولفور دار و موادی نظیر سیانید و فنول در فاضلاب این صنایع می شود.

در واقع فاضلاب بسیاری از صنایع فولاد حاوی روغن های هیدرولیکی است که با عنوان “روغن های محلول” شناخته می شوند. البته در برخی از مواقع صاحبان این صنایع فاضلاب تصفیه شده را مجددا مورد استفاده قرار می دهند، این امر علاوه بر داشتن صرفه ی اقتصادی به حفظ منابع آبی و محیط زیست نیز کمک قابل توجهی می کند.

mine 300x207 - تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنایع معادن

مشکل اصلی در فاضلاب حاصل از صنایع معادن، وجود ذرات سنگ و مواد ناشی از انحلال سنگ ها در آن ها است. شستشوی سنگ معدن ذغال سنگ به منظور جداسازی زغال سنگ از آن می تواند فاضلابی دارای ذرات ریز هماتیت و حتی سورفکتانت ها را تولید نماید.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی معادن

در معدن فلزات نیز مواد نامطلوب زیادی مانند روی و آرسنیک وارد جریان فاضلاب خروجی می شوند. علاوه بر این، سازند های زمین شناسی ای که حاوی فلزات دارای ارزش اقتصادی ای چون طلا و مس هستند شامل سنگ های سولفیدی می باشند.

پس از عملیات استخراج، تکه سنگ های باقیمانده از سازند اولیه حاوی ترکیبات سولفور هستند که در صورت قرار گیری در معرض آب و هوا، به سولفور اسید تبدیل شده و وارد جریان فاضلاب می شوند. ورود جامدات بسیار ریز و عدم ته نشینی آن ها در واحد های فیزیکی تصفیه خانه ها نیز مشکلی است که فاضلاب حاصل از استخراج فلزات با ارزشی چون طلا و نقره ایجاد می نماید.

paper 300x263 - تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنایع کاغذ سازی

موضوع قابل توجه در صنعت کاغذ، مصرف زیاد آب این دست صنایع است. آبی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد در مراحل مختلف فعالیت های مربوط به آماده سازی خمیر کاغذ و کاغذ آلوده می شود و فاضلاب این صنعت را تولید می نماید.

در تصفیه فاضلاب صنعتی کاغذسازی، فاضلاب تولید شده اثرات مضری بر محیط زیست دارد و تهدیدی جدی برای حیات جانداران و زندگی انسان ها به شمار می آید. جالب است که پس از صنعت فلزات و صنایع مواد شیمیایی، صنعت کاغذ بیشترین مقدار فاضلاب تولیدی را به خود اختصاص می دهد! این فاضلاب (پساب صنعتی) شامل آلاینده های مختلف آلی و معدنی است که عموما از ترکیباتی چون تانن، لیگنین، رزین و کلر نشات می گیرند. ترکیبات نیتروژن دار، TSS و BOD جزو فاکتور های اصلی و مهم این فاضلاب هستند که باید طی فرآیند و مراحل مختلف تصفیه کاملا حذف شوند و یا مقدار آن ها به حداقل برسد.

بازیابی پساب صنعتی

پساب تصفیه شده (مانند صنعت آهن و فولاد) در صورت رسیدن به کیفیت قابل قبول می تواند مجددا مورد استفاده قرار گیرد و یا در صورت داشتن مشخصه هایی در چارچوب استاندارد های محیط زیست می تواند به آب های سطحی تخلیه شود. گازهای گلخانه ای (GHGs) تولید شده از تصفیه خانه ی فاضلاب صنایع کاغذ (از بخش تصفیه ی بیولوژیکی، شیمیایی یا فیزیکی) نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار می گیرد.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی | پساب صنعتی | استعلام قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

nuclear 300x246 - تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنایع هسته ای

همانطور که انتظار می رود در تصفیه فاضلاب صنعتی ، صنایع هسته ای و رادیو شیمیایی (پساب صنعتی) دارای مواد رادیو اکتیو می باشد که تصفیه ی این نوع فاضلاب به دلیل خطراتی که مواد پرتو زا برای تمامی جانداران دارد، بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است.

جمع بندی

با نگاه کلی به مشخصه های فاضلاب تولیدی از صنایع مختلف، به راحتی می توان به اهمیت و حساسیت تصفیه فاضلاب صنعتی پی برد، زیرا عدم تصفیه ی آن ها تهدید بزرگی برای حیات انسان، گیاهان و جانوران محسوب می شود.

جهت کسب اطلاع از قیمت و مشاوره رایگان پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی با کارشناسان ما در زیست آب پژوهش تماس بگیرید.
۰۲۱-۴۴۱۷۹۴۵۵

مطالب مرتبط در زمینه تصفیه فاضلاب صنعتی:

پکیج فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب

تصفیه خانه فاضلاب

نوشته های مفید در زمینه تصفیه فاضلاب صنعتی:

طراحی وساخت پکیج تصفیه فاضلاب

ساخت و مونتاژ پکیج تصفیه فاضلاب

مشکلات ته نشینی در فرایند لجن فعال

کربن فعال در تصفیه فاضلاب کاربردها و استفاده

تصفیه فاضلاب بهداشتی

فرایند EAAS

فرایند MBBR

فرایند IFAS