تصفیه فاضلاب بهداشتی

مقدمه

تصفیه فاضلاب بهداشتی با توجه به منشا آن اهمیت زیادی دارد. فاضلاب بهداشتی ، فاضلابی است که منشا تولید آن جامعه ی انسانی می باشد. از مشخصات کلی این فاضلاب می توان به حجم، نرخ جریان، شرایط فیزیکی (طعم، رنگ، بو و ….)، ترکیبات شیمیایی و سمی و مشخصه های باکتریولوژیکی اشاره نمود. در واقع فاضلاب های تولیدی ممکن است حاصل از فعالیت صنایع مختلف مانند صنعت نفت، دارو، کاغذ، معدن و …. بوده و یا مستقیما توسط انسان و فعالیت هایی که در زندگی روزانه انجام می دهد تولید شود.

فاضلاب های تولیدی در جهان منشا مختلفی دارند، فاضلاب های بهداشتی حجم بزرگی از فاضلاب های تولیدی را در بر میگیرند. در راستای مدیریت درست و بهینه فاضلاب ها لازم هست از فاضلاب بهداشتی تولید شده براورد درستی داشته باشیم. فاضلاب بهداشتی تولید شده در ایران به ازای هر نفر در شهر ها و مناطق مختلف هر شهر متفاوت هست. به دلیل تفاوت در سبک زندگی انسان ها و میزان آبی که برای مصارف مختلف از جمله حمام، شستشو، اشپزخانه و…اسفاده میشود، فاضلاب تولیدی نیز به ازای هر فرد متفاوت می باشد.

luggagepointtaerial 300x300 - تصفیه فاضلاب بهداشتی

Human healthy wastewater 300x300 - تصفیه فاضلاب بهداشتی

ترکیبات فاضلاب بهداشتی

این فاضلاب معمولا متشکل از آب سیاه (آبی که برای مصارف بهداشتی توالت ها استفاده شده و فاضلاب حاصل از آن حاوی زائدات انسانی است.)، آب خاکستری (آبی که به منظور شستشو در حمام، شستشوی ظروف و مصارف آشپزخانه و شستن لباس ها استفاده می شود.)، مواد شوینده و صابون می باشد. همچنین مصرف دارو های مختلف توسط انسان نیز موجب ظهور مقادیری از مواد دارویی در فاضلاب بهداشتی می شود.

یکی از بارز ترین ویژگی های این فاضلاب آلودگی های میکروبی بوده و علاوه بر آن آلودگی های دیگری نظیر ویروس ها (مثل هپاتیت نوع،(A پروتوزوآ ها یا تک یاختگان (مثل کریپتوسپریدیوم) و انگل و تخم انگل ها (مانند آسکاریس) در این فاضلاب ممکن است وجود داشته باشند. علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، وجود مواد آلی ای که باعث ایجاد طعم و بو می شوند نیز در این دست فاضلاب ها گزارش شده است. همچنین وجود مقادیر قابل توجه نیتروژن (در شکل های مختلف) می تواند موجب ایجاد پدیده ی “خوراک وری” یا Eutrophication آب های پذیرنده ی این نوع فاضلاب ها شود.

آلودگی میکروبی

labratory - تصفیه فاضلاب بهداشتی

با توجه به وجود آلودگی های میکروبی در این فاضلاب، عدم تشخیص صحیح نوع و میزان آلودگی میکروبی و در نتیجه تصفیه ی ناقص آن، تاثیرات مخرب زیست محیطی و تهدید سلامت جانداران را در پی دارد. هر کدام از ویژگی های فاضلاب توسط یک شاخص اندازه گیری می شوند. در رابطه با ویژگی های باکتریایی نیز همین امر صادق است. به منظور انجام آزمایش و اندازه گیری میزان آلودگی میکروبی، باید از طریق اندازه گیری تعداد باکتری شاخص اقدام کرد.

با توجه به ویژگی های این نوع فاضلاب، به خصوص ویژگی های باکتریولوژیکی و آلودگی های میکروبی، دقت در فرآیند تصفیه ی آن اهمیت زیادی در رابطه با حفظ محیط زیست و سلامت جانداران دارد.

جهت کسب اطلاعات در زمینه فروش انواع پکیج تصفیه فاضلاب کلیک کنید.

مطالب مرتبط در زمینه تصفیه فاضلاب بهداشتی:

پکیج فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب

تصفیه خانه فاضلاب

تصفیه فاضلاب صنعتی

نوشته های مفید در زمینه تصفیه فاضلاب بهداشتی:

طراحی وساخت پکیج تصفیه فاضلاب

ساخت و مونتاژ پکیج تصفیه فاضلاب

مشکلات ته نشینی در فرایند لجن فعال

کربن فعال در تصفیه فاضلاب کاربردها و استفاده

فرایند EAAS

فرایند MBBR

فرایند IFAS

این صفحه را به اشتراک بگذارید