آب شیرین کن

مقدمه

5018 300x195 - آب شیرین کن

آب شیرین کن ها دستگاه هایی هستند که معمولا به منظور شیرین سازی آب (برای مثال آب دریا) مورد استفاده قرار می گیرند. البته در تصفیه آب صنعتی و یا در تصفیه پیشرفته آب نیز ممکن است از آن ها استفاده گردد. شیرین سازی آب عملیاتی است که طی آن ترکیبات معدنی از آب حذف می شوند. عموما شیرین سازی آب به فرآیند جداسازی نمک از آب اشاره دارد. عملیات شیرین سازی آب می تواند بر روی آب شور، آب های سطحی (رودخانه ها و جریان های سطحی)، آب چاه و حتی فاضلاب انجام گیرد.

آبی که عملیات شیرین سازی بر روی آن صورت گرفته، برای مصرف انسانی و یا آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بسیاری از کشتی ها و زیر دریایی ها از دستگاه های آب شیرین کن استفاده می نمایند.

 

Noor Ouarzazate solar energy plant will power the seawater desalination plant in Agadir 300x218 - آب شیرین کن

روش های شیرین سازی

روش های مختلفی برای شیرین سازی آب وجود دارد:

تقطیر خلا

تقطیر چند مرحله ای

تقطیر توسط بخار فشرده

اسمز معکوس

فریز کردن

تبخیر توسط خورشید

 

photo 2017 10 11 12 31 51 300x225 - آب شیرین کن

علاوه بر روش های فوق، روش های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. عملیات شیرین سازی آب محصولات جانبی نیز تولید می نماید. یکی از مهم ترین محصولات جانبی تولیدی طی این فرآیند، نمک است. برای مثال در روش اسمز معکوس، پسابی با غلظت بالای TDS ایجاد می شود که دفع آن به محیط می تواند موجب بروز مشکلاتی شود.البته برخی روش ها که در ترکیب با تبخیر می باشند و یا از انرژی خورشید در آن ها استفاده می شود، آب نمک تولید نمیکنند. در این فرآیند ها از غشاها و سایر تجهیزات که نقش بحرانی در فرآیند دارند استفاده نمی گردد. از مواد شیمیایی و سوخت فسیلی در آن ها استفاده نمی شود. به همین دلیل این روش ها محصولات جانبی حاوی مواد سمی و مضر تولید نمی نمایند.

 

safe water 300x224 - آب شیرین کن

نکته ی حائز اهمیت در شیرین سازی آب هزینه ی بالای آن می باشد. زیرا انرژی زیادی در اغلب فرآیند های شیرین سازی آب مصرف می شود. با وجود هزینه بر بودن این فرآیند و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن که به روش های مختلفی عمل می کنند، شیرین سازی آب در برخی موارد امری اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر تقریبا ۱% از جمعیت جهان برای رفع نیاز های روزانه خود به آبی که حاصل از عملیات شیرین سازی است نیازمندند. همچنین سازمان ملل پیش بینی می کند تا سال ۲۰۲۵ این میزان به ۱۴% برسد. همچنین بسیاری از کشور ها که دارای اقلیم نیمه خشک و خشک می باشند، بخش اعظمی از نیاز آب شرب خود را از طریق شیرین سازی آب برطرف می نمایند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید