تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی با تکنیک های مدرن دنیا به منظور افزایش راندمان حذف آلاینده ها و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده مطابق استانداردهای محیط زیست.

پساب ناشی از کشتار حیوانات و شستشوی لاشه گوسفند، گاو و مرغ دارای چربی، خون، مایعات و جامدات داخل بدن حیوان می باشد که در مجموع از بار آلودگی نسبتاً بالایی برخوردار است.

Raymon Header Livestock and poultry - تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

فاضلاب کشتارگاهی بسیار شبیه به فاضلاب خانگی است و لیکن از غلظت بیشتری برخوردار می باشند . این نوع فاضلاب ها بطور کلی از مواد آلی تشکیل شده اند و حاوی مواد معلق و جامد بسیار زیادی هستند و همچنین از BOD5 بالایی برخورداند .

 

raymon Livestock and poultry1 300x254 - تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

تصفیه مقدماتی

پیش تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی شامل حذف کلیه موادی می باشد که به راحتی از فاضلاب قابل جمع آوری می باشد تا از صدمات احتمالی به تجهیزات مکانیکال از قبیل پمپ ها و … جلوگیری به عمل آید. این مواد شامل ضایعات دام و طیور از قبیل پر، پوست، استخوان و … می باشد. با عبور فاضلاب ورودی ضایعات مذکور حذف می گردند. مش بندی آشغالگیرهای مکانیکی و دستی به منظور بهینه سازی در حذف ذرات جامد متفاوت می باشد.

 

 

 

raymon Livestock and poultry2 300x225 - تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

چربی گیری

با توجه به اینکه میزان چربی و روغن در فاضلاب کشتارگاه ها بالا می باشد حوضچه چربیگیر در تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. در این واحد چربی و روغن بوسیله اسکیمر تعبیه شده بر روی مخازن چربیگیر جمع آوری می شود. در صورتی که میزان چربی و روغن موجود در فاضلاب بالا باشد به منظور افزایش راندمان حذف، از بلوئر های هوادهی استفاده می شود. با این وجود در اکثر تصفیه خانه ها از اسکیمر مکانیکی به منظور جمع آوری چربی و روغن استفاده می گردد. از جمله روش های چربیگیری که به نوع فاضلاب بستگی دارد عبارتند از: چربیگیری DAF، چربیگیری API، چربیگیری CPI

 

 

raymon Livestock and poultry3 300x225 - تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

راکتور بی هوازی

یکی از مشکلاتی که همواره گریبانگیر روش های تصفیه هوازی فاضلاب های صنعتی است نارسایی انتقال اکسیژن به راکتور هوادهی می باشد. در این تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی که میزان آلودگی ( بار آلی ) بسیار بالا است اکسیژن زیادی مورد نیاز است که رساندن آن به میکروارگانیسم ها برای هضم هوازی هزینه بالایی را در بر می گیرد. تصفیه بی هوازی این گونه فاضلاب ها می تواند گزینه موثری در کاهش بار آلی فاضلاب و احتمالا افزایش راندمان واحد های هوازی متعاقب باشد. عمده فرآیند های بی هوازی پرکاربرد در تصفیه فاضلاب صنایع عبارتند از UABR، UASB، ABR .

 

 

raymon Livestock and poultry4 300x226 - تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

راکتور هوازی

فاضلاب خروجی از راکتور بی هوازی به منظور تکمیل فرآیند تصفیه و رسیدن به استانداردهای محیط زیست وارد راکتور هوازی می شود. در این مرحله با هوادهی فاضلاب، تجزیه مواد آلی باقی مانده توسط میکروارگانیسم های هوازی صورت می گیرد. سیستم های بیولوژیکی هوازی به دو دسته رشد بیولوژیکی با بستر متحرک (MBBR)، لجن فعال با رشد چسبیده (IFAS) و رشد بیولوژیک شناور (EAAS) طبقه بندی می شود. در MBBR مدیا شناور می باشد ولی در IFAS مدیا ثابت است.

 

 

raymon Livestock and poultry5 300x212 - تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

ضدعفونی

از ضدعفونی کننده ها به منظور حذف میکروارگانیسم ها استفاده می شود تا در مواقع استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری و فضای سبز و … مشکلات زیست محیطی ایجاد نگردد. ضدعفونی موثر به کیفیت پساب تصفیه شده، غلظت ضدعفونی کننده، زمان ماند، نوع ضدعفونی کننده و …بستگی دارد. کلر، لامپ UV و ازن سه روش رایج و متداول در ضدعفونی می باشد. امروزه لامپ UV به دلیل راندمان بالا در حذف میکروارگانیسم ها، عدم استفاده از مواد شیمیایی و بهره برداری آسان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مطالب مرتبط در زمینه تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی:

پکیج فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه خانه فاضلاب

تصفیه فاضلاب صنعتی

نوشته های مفید در زمینه تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی:

تصفیه فاضلاب صنایع هسته ای

فاضلاب صنایع نوشابه و آب میوه

تصفیه فاضلاب صنایع کاغذ سازی

فاضلاب قالیشویی

فاضلاب کارواش

حذف مواد دارویی از پساب تصفیه خانه فاضلاب

تصفیه فاضلاب کارواش

تصفیه صنایع رنگ و رزین

تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و آبکاری

تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید