تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی با بهره گیری از فضای بهینه، حداکثر راندمان تصفیه و حداقل نیاز به راهبری و نگهداری در کنار تامین استانداردهای محیط زیست.

Raymon Header Dairy Industry Sewage - تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

فاضلاب صنایع غذایی و لبنی دارای بار آلودگی بالایی می باشد و به دلیل تجزیه پذیری بالا در محیط زیست باعث تولید بوی نامطلوبی در محیط می گردد. با توجه به نوع محصولات تولیدی، کیفیت و کمیت پساب های این صنایع متفاوت است.

 

مراحل تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

raymon Dairy Industry Sewage1 300x232 - تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

آشغالگیری

پیش تصفیه شامل حذف کلیه موادی می باشد که به راحتی از فاضلاب قابل جمع آوری می باشد تا از صدمات احتمالی به تجهیزات مکانیکال از قبیل پمپ ها و … جلوگیری به عمل آید. این مواد شامل زباله و سایر اجسام بزرگ می باشد. با عبور فاضلاب ورودی موادی مانند قوطی، چوب، بسته های پلاستیکی و … حذف می گردند. فرآیند آشغالگیری به دو صورت مکانیکی و دستی می باشد و انتخاب بهینه بسته به نوع و شرایط پروژه می باشد. مش بندی آشغالگیرهای مکانیکی و دستی به منظور بهینه سازی در حذف ذرات جامد متفاوت می باشد.

 

raymon Dairy Industry Sewage2 300x224 - تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

انعقاد و لخته سازی

تصفیه شیمایی فاضلاب به  عنوان یکی از روش های مهم در تصفیه فاضلاب به شمار می رود. این روش تصفیه از سه بخش اصلی انعقاد، لخته سازی و ته نشینی شیمایی تشکیل می شود. در این مرحله ماده منعقد کننده توسط پمپ تزریق به داخل فاضلاب تزریق شده و به کمک یک همزن الکتریکی با فاضلاب به طور کامل و با سرعت  بالا در یک زمان کوتاه مخلوط می شود تا به وسیله ناپایدار سازی مواد غیر قابل ته نشینی شرایط را برای نزدیک شدن این ذرات به یکدیگر و تشکیل لخته هایی با قابلیت ته نشینی را فراهم آورد.

 

 

raymon Dairy Industry Sewage3 300x206 - تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

راکتور بی هوازی

فرآیند های بی هوازی می توانند به صورت رشد چسبیده یا رشد معلق دسته بندی شوند. یکی از انواع سیستم هایی که در آن ها از مدیا یا بستر به عنوان پایه ای برای استقرار یا رشد میکروارگانیسم ها استفاده می شود (رشد چسبیده) راکتور بافل دار بی هوازی است.دراین راکتور فاضلاب پس از گذشتن از بافل ها به علت انجام واکنش های بیولوژیکی بی هوازی دارای بار آلودگی کمتری می شود.

 

 

raymon Dairy Industry Sewage4 300x216 - تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

راکتور هوازی

واکنش های بیولوژیکی مورد نظر در تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی به روش لجن فعال هوادهی گسترده به دو صورت رشد چسبیده و رشد شناور در حوض هوادهی رخ می دهد. میکروارگانیسم های مصرف کننده مواد آلی در این روش از نوع هوازی هستند و از آن جایی که اکسیژن مورد نیاز این میکروارگانیسم ها در فاضلاب وجود ندارد، لذا به یک سیستم هوادهی به منظور تامین اکسیژن نیاز است.  کارکرد دیگر سیستم هوادهی به وجود آمدن اختلاط کافی در حوض هوادهی به منظور بالا بردن راندمان تصفیه می باشد.

 

 

raymon Dairy Industry Sewage5 300x216 - تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی

ضدعفونی

در تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و لبنی از ضدعفونی کننده ها به منظور حذف میکروارگانیسم ها استفاده می شود تا در مواقع استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری و فضای سبز و … مشکلات زیست محیطی ایجاد نگردد. ضدعفونی موثر به کیفیت پساب تصفیه شده، غلظت ضدعفونی کننده، زمان ماند، نوع ضدعفونی کننده و …بستگی دارد. کلر، لامپ UV و ازن سه روش رایج و متداول در ضدعفونی می باشد. امروزه لامپ UV به دلیل راندمان بالا در حذف میکروارگانیسم ها، عدم استفاده از مواد شیمیایی و بهره برداری آسان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تصفیه فاضلاب صنایع لبنی، طراحی و استعلام قیمت با متخصصین ما در گروه صنعتی رایمون تماس بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط در زمینه تصفیه فاضلاب :

پکیج فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه خانه فاضلاب

تصفیه فاضلاب صنعتی

نوشته های مفید در زمینه تصفیه فاضلاب صنایع:

تصفیه فاضلاب صنایع هسته ای

فاضلاب صنایع نوشابه و آب میوه

تصفیه فاضلاب صنایع کاغذ سازی

فاضلاب قالیشویی

فاضلاب کارواش

حذف مواد دارویی از پساب تصفیه خانه فاضلاب

تصفیه فاضلاب کارواش

تصفیه صنایع رنگ و رزین

تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و آبکاری

تصفیه فاضلاب صنایع دامداری و کشاورزی

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید