Raymon Header city Sewage treatment 1 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها امروزه با ابداع روش های پیشرفته تصفیه فاضلاب می توان بخش عمده ای از فاضلاب های تولیدی شهرها و روستاها را تصفیه و از هدر رفت آب و آلودگی محیط زیست جلوگیری و به دنبال آن از پساب های تولید شده استفاده بهینه کرد.

جوامع بزرگ همچون شهرها و روستاها دارای مشخصات عمومی و مشترکی به لحاظ طراحی، ساخت و اجرای تصفیه خانه های بهداشتی- انسانی هستند. گروه صنعتی رایمون با اتکا به دانش روز متخصصان و تجربیات خود ارائه دهنده خدمات مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. مراحل کلی تصفیه فاضلاب به شرح ذیل می باشد:

Raymon city Sewage treatment6 300x222 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهاواحد پیش تصفیه

در تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها پیش تصفیه شامل حذف کلیه موادی می باشد که به راحتی از فاضلاب قابل جمع آوری می باشد. تا از صدمات احتمالی به تجهیزات مکانیکال از قبیل پمپ ها و … جلوگیری به عمل آید. این مواد شامل زباله، شاخه های درختان و  سایر اجسام بزرگ می باشد. با عبور فاضلاب ورودی موادی مانند قوطی، چوب، بسته های پلاستیکی و … حذف می گردند. در جوامع بزرگ و شهری از آشغالگیرهای مکانیکی و در جوامع کوچک معمولا از آشغالگیرهای دستی استفاده می شود. مش بندی آشغالگیرهای مکانیکی و دستی به منظور بهینه سازی در حذف ذرات جامد متفاوت می باشد.

 

Raymon city Sewage treatment1 300x225 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

واحد دانه گیر

به منظور حذف شن و ماسه از فاضلاب ورودی مورد استفاده قرار می گیرد. در این واحد با کنترل سرعت فاضلاب ورودی ذرات شن، ماسه، سنگ و خرده های شیشه ته نشین می گردد. بهره گیری از واحد دانه گیر به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به پمپ ها و سایر تجهیزات تصفیه خانه اجتناب ناپذیر می باشد. برای تصفیه فاضلاب جوامع کوچک استفاده از دانه گیر الزامی نمی باشد. دانه گیر افقی، دانه گیر به همراه هوادهی و دانه گیر گردابی یا حلقه ای سه نوع از انواع مختلف دانه گیر می باشند.

 

Raymon city Sewage treatment2 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

واحد چربی گیری

در برخی از تصفیه خانه های بزرگ، چربی و روغن موجود در فاضلاب با استفاده از اسکیمر از تعبیه شده بر روی مخازن چربی گیر جمع آوری می شوند. در صورتی که میزان چربی و روغن موجود در فاضلاب بالا باشد به منظور افزایش راندمان حذف، از بلوئر های هوادهی استفاده می شود. با این وجود در اکثر تصفیه خانه ها از اسکیمر مکانیکی به منظور جمع آوری چربی و روغن استفاده می گردد.از جمله روش های چربی گیری که به نوع فاضلاب بستگی دارد عبارتند از: چربی گیری DAF، چربیگیری API، چربیگیری CPI

 

Raymon city Sewage treatment3 300x226 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

تصفیه مقدماتی

تصفیه مقدماتی با توجه به نوع فاضلاب ورودی و میزان آلایندگی شامل فرآیند های ته نشینی اولیه و فیزیکو شیمیایی می باشد. به منظور حذف ذرات معلق در فاضلاب از قبیل شن، ماسه، چربی و روغن و … مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از طراحی تصفیه مقدماتی حذف بخش قابل توجهی از TSS ، COD و BOD می باشد تا در تصفیه ثانویه فرآیند حذف آلاینده ها بهینه گردد. در بعضی از مواقع استفاده از مواد شیمیایی به منظور انعقاد و لخته سازی باعث افزایش راندمان در حذف آلاینده ها می شود.

 

Raymon city Sewage treatment5 300x223 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

تصفیه ثانویه

در تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها هدف از تصفیه ثانویه تنزل مقدار بیولوژیکی فاضلاب نشات گرفته از فاضلاب بهداشتی-انسانی می باشد. اکثر تصفیه خانه های شهری فاضلاب ورودی را با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی هوازی تصفیه می کنند. باکتری های هوازی در این مرحله با تامین اکسیژن مورد نیاز، آلاینده های موجود در فاضلاب را تجزیه می کنند. سیستم های بیولوژیکی هوازی به دو دسته رشد بیولوژیکی با بستر متحرک (MBBR)، لجن فعال با رشد چسبیده (IFAS) و رشد بیولوژیکی شناور (EAAS) طبقه بندی می شود. در MBBR مدیا شناور می باشد ولی در IFAS مدیا ثابت است.

 

Raymon city Sewage treatment4 300x225 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

ته نشینی ثانویه

در مرحله هوادهی مواد آلی محلول فاضلاب به وسیله میکروارگانیسم ها به جرم زنده و توده بیولوژیکی سنگین تبدیل می شوند. نیاز است تا در مرحله ته نشینی از جریان فاضلاب جدا شوند و پساب خروجی زلال شود. در فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده، جرم زنده تولید شده در تصفیه ثانویه (راکتور هوادهی) دارای بار آلی زیادی است. و می بایست از جریان خروجی حذف شود تا جریان خروجی با استانداردهای قابل قبول مطابقت داشته باشد.

 

 

raymon chemical industry wastewater4 300x225 - تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها

ضدعفونی

در تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها از ضدعفونی کننده ها به منظور حذف میکروارگانیسم ها استفاده می شود. تا در مواقع استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری و فضای سبز و … مشکلات زیست محیطی ایجاد نگردد. ضدعفونی موثر به کیفیت پساب تصفیه شده، غلظت ضدعفونی کننده، زمان ماند، نوع ضدعفونی کننده و …بستگی دارد. کلر، لامپ UV و ازن سه روش رایج و متداول در ضدعفونی می باشد. در تصفیه فاضلاب با توجه به ارزان بودن کلر، از این روش استفاده می کنند. امروزه لامپ UV به دلیل راندمان بالا در حذف میکروارگانیسم ها، عدم استفاده از مواد شیمیایی و بهره برداری آسان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید