فرآیند تصفیه آب استخر و پرورش ماهی

تصفیه آب استخر و پرورش ماهی به منظور استفاده مجدد با کیفیت ایده آل و رفع مشکلات ناشی از استفاده آب نامناسب در این واحدها.

استخرهای شنا و پرورش ماهی محل مناسبی برای انتقال بیماری های عفونی و پوستی می‌باشد. اهمیت بهداشت آب استخرها در رابطه با کیفیت میکروبی و شیمیایی آن می باشد.

استخرها به علت این که در یک مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می گیرند همیشه با مسائل و مخاطرات بهداشتی همراه می باشند. چنانچه منبع تأمین کننده آب استخر کاملا سالم هم باشد ، ورود حتی مقادیر جزئی باکتری های پاتوژن (بیماری زا) توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد.

 

 

raymon pool2 300x300 - تصفیه آب استخر و پرورش ماهی

فیلتر شنی

در تصفیه آب استخر و پرورش ماهی این فیلترها به طور معمول جهت جداسازی ناخالصی های معلق موجود در پساب کاربرد دارند. اساس کار آنها، تصفیه فیزیکی با به دام انداختن ذرات معلق در لایه های بستر فیلتر می باشد.  این فیلتر ها بصورت استوانه های تحت فشار طراحی شده و بدنه آن ها از جنس کربن استیل و فایبر گلاس می باشد. داخل ستون ها بوسیله سیلیس پر می گردد که معمولا یک لایه ذرات درشت روی نازل ها جهت جلوگیری از گرفتگی و سپس یک لایه ذرات ریز بر روی آنها و ذرات درشت تر در بالا ریخته می شود.

 

 

 

raymon pool1 300x300 - تصفیه آب استخر و پرورش ماهی

فیلتر کربنی

در تصفیه آب استخر و پرورش ماهی فیلتر کربنی به خاطر از بین بردن طعم، بو، رنگ،BOD ،COD مواد آلی و کلر آزاد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. کربن فعال مواد آلی موجود در پساب را ابتدا جذب می نماید و بعد جداسازی می کند. پدیده جذب در سطح های درونی حفرات کربن اکتیو بخاطر حضور انرژی موازنه نشده ای است که میان اتم های سطحی و اتم های درونی سطوح حفرات موجود است، می باشد . در صافی کربنی، پساب از بستر کربن فعال گرانولی عبور می کند و رنگ و بوی آن به وسیله کربن جذب شده و پساب خروجی بدون هیچ نوع رنگ ، بو و طعمی است.که اصولا بعد فیلتر شنی قرار می گیرد.

 

 

raymon pool3 292x300 - تصفیه آب استخر و پرورش ماهی

فیلتر کارتریج میکرونی

فیلترهای میکرونی بعنوان پیش تصفیه در فرآیند های غشایی از قبیل نانو فیلتراسیون، اسمز معکوس و بعنوان تصفیه نهایی به منظور حذف جامدات معلق در آب مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا محدوده سایز فیلتر های میکرونی بین ۰.۱ تا ۱۰ میکرومتر می باشد. فیلتر های میکرونی مورد استفاده به گونه ای طراحی شده است تا از عبور جامدات نا محلول در آب، جلبک ها، موجودات تک یاخته و یا باکتری هایی که اندازه آن ها بزرگتر از سایز منافذ فیلتر می باشد، جلوگیری کند.

 

 

 

 

raymon pool4 300x225 - تصفیه آب استخر و پرورش ماهی

ضدعفونی

در مرحله ضدعفونی و تصفیه آب استخر و پرورش ماهی، کلرین، کلرآمین، ازن یا سایر ضدعفونی کننده ها اضافه می گردد تا ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و سایر میکروارگانیسم ها که خطر بالقوه ای در آب به حساب می آیند حذف گردند. در واحد ضدعفونی میزان غلظت کلر بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا غلظت بالاتر از حد مجاز کلر باعث بیماری و حتی مرگ می شود. امروزه استفاده از UV و O3  به عنوان ضدعفونی کننده بیشتر استفاده می گردد و جایگزین های مناسبی برای کلر هستند و اینکه راندمان حذف آن ها بسیار بالاتر از کلر است.

 

 

مطالب مرتبط در زمینه تصفیه فاضلاب:

پکیج فاضلاب

تصفیه خانه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب

این صفحه را به اشتراک بگذارید