مقدمه:

برای بررسی مکانیزم تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک ، ابتدا انواع سپتیک تانک را از لحاظ فرایند معرفی می کنیم. به طور کلی دو نوع سپتیک تانک وجود دارد که شامل سپتیک تانک تک محفظه ای و دو محفظه ای می باشد.محفظه سپتیک دو محفظه ای توسط یک میانگیر ایجاد شده است که حجم مخزن را به دو حجم نا مساوی تقسیم می کند.در مخزن سپتیک تک محفظه ای از یک صافی استوانه ای که درون آشغالگیر قرار دارد استفاده می شود.این روش، روش موثر در ممانعت از تخلیه ی جامدات تصفیه نشده است.

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۵ ۱۰ ۱۶ ۰۱ 300x225 - مکانیزم تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک

 

 

مکانیزم  تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک:

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۵ ۱۰ ۱۵ ۵۲ 300x225 - مکانیزم تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک

جامدات قابل ته نشینی  موجود در فاضلاب ورودی سبب تشکیل یک لایه لجن در کف مخزن ته نشینی می شوند. چربی ها و سایر مواد سبک به سمت سطح مایع ، جایی که یک لایه کف از تجمع مواد شناور تشکیل شده است، می آیند. فاضلاب ته نشین شده از فضای باز بین  لایه های لجن و کف به محل دفع هدایت می شود ویا به واحد تصفیه در صورتی که وجود داشته باشد جریان می یابد. مواد آلی باقی مانده در کف مخزن سپتیک تحت عمل تخریب بی هوازی و اختیاری قرار می گیرند و به ترکیبات پایدارتر و گازهایی چون کربن دی اکسید(CO2) ، متان(CH4) و هیدروژن سولفید(H2S) تبدیل می شوند.

علی رغم تولید هیدروژن سولفید در مخازن سپتیک، به علت ترکیب این ماده با فلزات موجود در جامدات تجمع یافته و تشکیل سولفید های غیر محلول فلزی، مشکل بو وجود نخواهد داشت.اگر چه مقدار مواد جامد ته نشین شده از طریق تجزیه بی هوازی به طور پیوسته کاهش می یابد، اما همیشه مقداری لجن باقی می ماند.مواد کف مخزن که توسط گازهای حاصل از عمل تجزیه شناور می شوند اغلب به زیر لایه ی کف می چسبند و ضخامت آن را افزایش می دهند.از آن جا که تجمع طولانی مدت  کف و لجن می تواند ظرفیت حجمی موثر مخزن را کاهش دهد، محتویات آن باید به طور دوره ای (۲ تا ۳ سال یکبار) تخلیه شود.

مطالب مرتبط در زمینه سپتیک تانک:

سپتیک تانک

سپتیک

انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک پلی اتیلن

محاسبه حجم سپتیک تانک

عملکرد سپتیک تانک

نصب سپتیک تانک

ویدیوی نحوه کار سپتیک تانک

این صفحه را به اشتراک بگذارید