ساخت و فروش انواع سپتیک تانک

sep1 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

برای بررسی مکانیزم تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک ، ابتدا انواع سپتیک تانک را از لحاظ فرایند معرفی می کنیم. به طور کلی دو نوع سپتیک تانک وجود دارد که شامل سپتیک تانک تک محفظه ای و دو محفظه ای می باشد.محفظه سپتیک دو محفظه ای توسط یک میانگیر ایجاد شده است که حجم مخزن را به دو حجم نا مساوی تقسیم می کند.در مخزن سپتیک تک محفظه ای از یک صافی استوانه ای که درون آشغالگیر قرار دارد استفاده می شود.این روش، روش موثر در ممانعت از تخلیه ی جامدات تصفیه نشده است. همچنین سپتیک تانک به دو حالت سپایک تانک دفنی و سپنتیک تانک غیردفنی استفاده می شود.

نحوه عملکرد سپتیک تانک

پس از نصب سپتیک تانک به صورت دفنی یا بر روی زمین می توان فاضلاب را به وسیله لوله های انتقال وارد نمود. عملکرد سپتیک تانک به این صورت می باشد که پس از ورود فاضلاب به محفظه اولیه سپتیک تانک مواد سنگین تر و با وزن مخصوص بیشتر در کف مخزن ته نشین می شوند و مواد با وزن مخصوص کمتر از آب مانند روغن و چربی و … بر روی سطح فاضلاب قرار میگیرند.

مواد ته نشین شده تشکیل لجن می دهند که در این قسمت تصفیه بیولوژیکی توسط باکتری های بی هوازی انجام شده و گاز هایی نظیر متان و هیدروژن سولفید تشکیل می گردد.

پس از این مرحله و تصفیه مقدماتی فاضلاب از دیواره جدا کننده عبور کرده و وارد محفظه دوم می شود. در این بخش ذرات چربی و ریز باقی مانده بر روی سطح شناور می شوند و از لوله های خروجی تنها پساب زلال شده خارج می گردد.

معمولا در جوامع کوچکی که فاقد شبکه فاضلاب باشد از سپتیک تانک پلی اتیلن استفاده می شود.منظور از جوامع کوچک، جوامعی است که جمعیت آن ۱۰۰۰ نفر یا کمتر است.جوامع کوچک به دلیل ویژگی های جغرافیایی و روند توسعه شان، مشکلات عدیده ای در زمینه تصفیه فاضلاب دارند.برای حل مشکل تصفیه فاضلاب در جوامع کوچک از پکیج تصفیه فاضلاب، سپتیک تانک، مخزن اینهاف و… استفاده می شود.

 

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۵ ۱۰ ۱۶ ۰۱ 300x225 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

 

مکانیزم  تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک:

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۵ ۱۰ ۱۵ ۵۲ 300x225 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

جامدات قابل ته نشینی  موجود در فاضلاب ورودی سبب تشکیل یک لایه لجن در کف مخزن ته نشینی می شوند. چربی ها و سایر مواد سبک به سمت سطح مایع ، جایی که یک لایه کف از تجمع مواد شناور تشکیل شده است، می آیند. فاضلاب ته نشین شده از فضای باز بین  لایه های لجن و کف به محل دفع هدایت می شود ویا به واحد تصفیه در صورتی که وجود داشته باشد جریان می یابد. مواد آلی باقی مانده در کف مخزن سپتیک تحت عمل تخریب بی هوازی و اختیاری قرار می گیرند و به ترکیبات پایدارتر و گازهایی چون کربن دی اکسید(CO2) ، متان(CH4) و هیدروژن سولفید(H2S) تبدیل می شوند.

علی رغم تولید هیدروژن سولفید در مخازن سپتیک، به علت ترکیب این ماده با فلزات موجود در جامدات تجمع یافته و تشکیل سولفید های غیر محلول فلزی، مشکل بو وجود نخواهد داشت.اگر چه مقدار مواد جامد ته نشین شده از طریق تجزیه بی هوازی به طور پیوسته کاهش می یابد، اما همیشه مقداری لجن باقی می ماند.مواد کف مخزن که توسط گازهای حاصل از عمل تجزیه شناور می شوند اغلب به زیر لایه ی کف می چسبند و ضخامت آن را افزایش می دهند.از آن جا که تجمع طولانی مدت  کف و لجن می تواند ظرفیت حجمی موثر مخزن را کاهش دهد، محتویات آن باید به طور دوره ای (۲ تا ۳ سال یکبار) تخلیه شود.

 

انواع سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک ها از نظر مکانیزم تصفیه فاضلاب دارای عملکرد یکسانی می باشند اما تفاوت آن ها در جنس ساخت آن ها است. انواع سپتیک تانک عبارت است از:سپتیک های پلی اتیلنی، بتنی، فایبر گلاس، فولادی و … .

392683 header 300x93 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

سپتیک تانک پلی اتیلن و فایبرگلاس

سپتیک تانک های پلی اتیلن و یا فایبر گلاس بیشتر از دیگر انواع ساخت و استفاده می شود. پلی اتیلن از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن (C2H4) بدست می آید. پلی اتیلن معمولا با چند دانسیته تولید می شود: الف) پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE). ب) پلی اتیلن با دانسیته پایین (LDPE). ج) پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین (LLDPE). د) پلی اتیلن با دانسیته متوسط (MDPE). که معمولا در ساخت سپتیک از HDPE یعنی پلی اتیلن با چگالی بالا استفاده می کنیم که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۵ ۱۰ ۱۶ ۱۶ 300x225 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟مزایای سپتیک تانک:

۱- مقاوم در برابر خوردگی و شرایط جوی محیط اطراف

۲- مقاوم در برابر آسیب و فشارهای وارده

۳- نسبت به جنس های دیگر سپتیک پلی اتیلنی از وزن پایین تر برخوردار است.

۴- حمل، نصب و بهره برداری ساده و سریع

۵- بدون نیاز به استفاده از برق

۶- بدون نیاز به تاسیسات و عملیات ساختمانی پیچیده

این نوع سپتیک تانک نیازی به عملیات ساختمانی ندارد. بنابراین هزینه های اضافی ساخت و احداث در محل وجود ندارد. این نوع سپتیک تانک ها به صورت پیش ساخته در کارخانه ساخته شده و به محل پرژه بنا به نظر کارفرما در زمین دفن و یا بر روی زمین نصب می گردد.

septic tank 300x246 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

سپتیک تانک بتنی

این نوع سپتیک ها در برابر ترک خوردن و یا جداشدگی حساس هستند. برای جلوگیری از خوردگی آنها از سیمان پرتلند نوع ۵ که ضد سولفات است استفاده می شود. اما در مقابل ترک خوردگی آسیب پذیر بوده و در صورت ایجاد ترک بر روی سپتیک امکان نشت فاضلاب به زمین و در نتیجه آلودگی منابع آب زیر زمینی وجود دارد.

 

septic tank steel septic tank pros and cons installing septic tank 300x225 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

سپتیک تانک فلزی

این نوع سپتیک تانک ها از ورق های فولادی ساخته می شوند.

استفاده از ورق های فولادی باعث سنگین شدن سازه شده و حمل آن را با مشکل روبرو می کند. همچنین از لحاظ هزینه نسبت به سایر انواع سپتیک تانک ها به صرفه نمی باشد. حتی با توجه به شرایط جوی ممکن است دچار خوردگی نیز بشود.

به طور کلی و با مقایسه انواع سپتیک تانک ها متوجه می شویم که سپتیک تانک پلی اتیلنی دارای مزایا و صرفه اقتصادی بیشتری می باشند. امروزه در ساخت سپتیک تانک ها اغلب از جنس پلی اتیلن استفاده می شود.

 

سپتیک تانک پلی اتیلن:

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۵ ۱۰ ۱۶ ۳۱ 300x225 - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

پیشینه ساخت سپتیک تانک را می توان حدود سال ۱۸۶۰ میلادی با کار ابتدایی موراس در فرانسه دنبال کرد.امروزه اغلب مخازن سپتیک از جنس بتن، فایبر گلاس و پلی اتیلن می باشند.در گذشته این مخازن از فولاد و چوب سرخدار ساخته می شدند که امروزه مورد تایید ناظران مسئول نمی باشد.برای کنترل کیفیت سپتیک تانک صرف نظر از جنس آن باید این نکته را دانست که مخزن سپتیک مستحکم، یکپارچه و آب بند باشد.

امروزه سپتیک تانک پلی اتیلن با دارا بودن مزیت هایی بیش از پیش مورد توجه جوامع کوچک قرار گرفته است.این مزیت ها به شرح زیر می باشد:

  • از نظر اقتصادی نسبت به سپتیک تانک های بتنی و فایبر گلاس مقرون به صرفه است.
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • مقاوم در برابر خوردگی و شرایط محیطی خارجی
  • قابل دفن در زیر زمین به منظور استفاده بهینه از فضا
  • بهره برداری و تخلیه لجن آسان با دارا بودن دریچه های بازدید
  • نصب و راه اندازی آن نیاز به تجهیزات الکترو مکانیکال ندارد
  • آب بندی کامل به منظور عدم انتشار آلودگی
  • عدم انتشار بوی فاضلاب به محیط پیرامونی
  • امکان جا به جایی پس از نصب اولیه

از سپتیک تانک های فاضلاب می توان به عنوان انباره ی فاضلاب یا به عنوان واحد پیش تصفیه در تصفیه خانه ها استفاده کرد.صرف نظر از جنس، سپتیک تانک ها قادرند ۴۰ تا ۵۰ درصد فاضلاب بهداشتی انسانی را تصفیه کنند.

برای مشاهده عملکرد سپتیک تانک بر روی ویدیوی زیر کلیک کنید.

کاربرد سپتیک تانک

تصفیه فاضلاب با استفاده از سپتیک تانک گستره بزرگی دارد. از این روش در تصفیه فاضلاب خانگی، بهداشتی و صنعتی استفاده می گردد. به عنوان مثال از سپتیک تانک ها در تصفیه مقدماتی رستوران، تالار، واحدهای تفریحی، مجتمع های تجاری و اداری و حتی واحد های مسکونی استفاده می شود. از مخزن سپتیک تانک به عنوان متعادل ساز پیش از ورود فاضلاب به سیستم های تصفیه فاضلاب استفاده می گردد. همچنین از این روش جهت حذف روغن و چربی فاضلاب رستوران، تهیه غذا، تالار و سالن های غذاخوری استفاده می شود. در نتیجه به این وسیله ضمن دستیابی به استاندارد های سازمان حفاظت محیط زیست، از پرشدن زود هنگام چاه های جذبی و گرفتگی لوله ها جلوگیری شده و هزینه تخلیه چاه های جذبی به حداقل می رسد.

جهت مشاهده ویدئوی نحوه کار سپتیک تانک کلیک کنید.

جهت مشاهده ویدئو نحوه نصب سپتیک تانک کلیک کنید.

جهت دریافت کاتالوگ سپتیک تانک زیست آب پژوهش با ما تماس بگیرید.

سپتیک تانک 9 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

مخزن سپتیک تانک

فاضلاب وارد شده به سپتیک پس از طی کردن زمان ماندی بین ۸ تا ۲۴ ساعت (با توجه به حجم فاضلاب ورودی این زمان تغییر می کند.) در انتهای مخزن ته نشین شده و به دلیل ایجاد شرایط بی هوازی در ناحیه ی ته نشینی حدود %۴۰ BOD آن (به علت ته نشینی) حذف می گردد. همچنین پس از ورود فاضلاب و گذشت زمان، یک لایه چربی بر روی سطح فاضلاب تشکیل می شود.

سپتیک تانک 1 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

میکروارگانیسم هایی که در این لایه وجود دارند می توانند گاز H2S آزاد شده را تصفیه کنند، این لایه مانند یک بیوفیلتر عمل می کند به همین علت مشکل بو نیز تا حدودی مرتفع می شود. همچنین این لایه بخشی از BOD را حذف و از گرفتگی لایه های خاک (در ناحیه ی جذب) در اثر چربی و روغن جلوگیری می کند. نهایتا راندمان حذف ۵۰% درصد BOD در سرد ترین دما حاصل می شود که این مقدار در آب و هوای گرم و به دلیل افزایش فعالیت میکروارگانیسم های موجود در شرایط بی هوازی، افزایش نیز می یابد.

سپتیک تانک 4 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

می توان گفت که اکثر آلاینده ها به جز نیتروژن نیتراتی در اثر ته نشینی به مقدار قابل توجهی حذف شده اند. منتهی تصفیه در حد متوسطی بوده و پساب خارج شده از سپتیک در شبکه ی جمع آوری باقی می ماند تا وارد مرحله ی دیگر تصفیه شود، زیرا برخی فاکتور ها نظیر عوامل بیماری زا و تخم انگل ها به صورت کامل حذف نشده اند.

 

 

سپتیک تانک 2 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

ناحیه ی تقسیم

فاضلابی که مرحله ی پیش تصفیه را در سپتیک گذرانده است وارد ناحیه ی تقسیم می شود، در این ناحیه جریان خروجی وارد چند لوله می شود که از طریق این لوله ها به مرحله ی بعدی تصفیه منتقل می شود. در واقع منظور از ناحیه ی تقسیم، توزیع فاضلاب در مجموعه ای از لوله ها می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

سپتیک تانک 3 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

ناحیه ی جذب

به منظور رخ دادن جذب در ناحیه ی جذب، ترانشه هایی داخل زمین حفر می شوند، فاضلاب ته نشین شده وارد لوله های سوراخ داری می شود که نهایتا از طریق این سوراخ ها به خاک منتقل  و تصفیه می شود. منتهی همانطور که اشاره شد به دلیل باقی ماندن برخی آلاینده ها نظیر نیتروژن، همواره خطر آلودگی منابع آب زیرزمینی وجود دارد.

سپتیک تانک 6 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

ورودی و خروجی مخزن

برای جلوگیری از بر هم نخوردن شرایط آرام داخل مخزن، از بین نرفتن لایه ی چربی تشکیل شده در سطح و ایجاد لایه بندی حرارتی و میانبر های حرارتی، فاضلاب از ناحیه ی میانی  وارد مخزن می شود. در ورودی و خروجی سپتیک از قطعه ای به نام “سه راهی” استفاده می شود و به منظور جبران افت هد ایجاد شده در مسیر، قطعه ی سه راهی خروجی را کمی (حدود ۸-۷ سانتی متر) پایین تر از ورودی نصب می کنند.

سپتیک تانک 8 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

وجود حباب های هوا داخل مخزن مانع  ته نشینی ذرات جامد می شود، برای افزایش راندمان تصفیه سپتیک را توسط دیواره هایی به دو یا سه قسمت تقسیم می کنند که سپتیک تانک دو قسمتی متداول تر است. بخش اول ۲/۳ حجم کلی مخزن را به خود اختصاص می دهد و دیواره ی موجود بین دو ناحیه از ورود مواد ته نشین شده و چربی جمع شده روی سطح در ناحیه ی اول به ناحیه ی بعدی جلوگیری می کند. مرحله ی بعدی ته نشینی نیز در ناحیه ی دوم رخ می دهد.

محاسبه ظرفیت مخزن سپتیک تانک

در صورت نیاز به محاسبه ظرفیت سپتیک تانک فاضلاب بهداشتی بر اساس استاندارد BS6297 میتوانید از رابطه ذکر شده در پایین استفاده نمایید.

         V=2000+C*P     

  • C سرانه تولید فاضلاب در هر شبانه روز (لیتر)
  • P تعداد نفرات تحت پوشش
  • V حداقل حجم سپتیک تانک (لیتر)

طبق رابطه بالا برای محاسبه ظرفیت سپتیک تانک، ابتدا باید با توجه به تعداد افراد تحت پوشش، میزان فاضلاب تولیدی تعیید گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه محاسبه حجم مخزن سپتیک تانک کلیک کنید..

 

سپتیک تانک 5 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

تمهیدات مورد نیاز پس از نصب سپتیک تانک

به این علت که مخزن سپتیک در زمین مدفون است، انتشار بو صورت نمی گیرد. میکروارگانیسم های موجود در کفاب تشکیل شده بر روی سطح مایع داخل مخزن نیز تا حدودی گاز H2S آزاد شده را تصفیه می کنند، منتهی باید تمهیداتی جهت خروج گاز های تولید شده داخل مخزن در نظر گرفته شود. به این منظور مخزن توسط یک لوله با قطر عموما ۴ اینچ که ارتفاع آن را کمی بیشتر از بلندترین ساختمان در نظر می گیرند به یک Vent متصل می شود تا عمل تهویه صورت پذیرد. به منظور تمیزکاری و بازدید از مخزن نیز باید یک دریچه ی آدم رو بر روی مخزن در نظر گرفته شود. لجن تشکیل شده در ناحیه ی ته نشینی و کف مخزن نیز هر ۱ تا ۳ سال از مخزن تخلیه می شود و به بخش لجن تصفیه خانه ی فاضلاب منتقل می شود.

سپتیک تانک 7 رایمون - سپتیک تانک | مخزن سپتیک پلی اتیلن چیست؟

مزایای سپتیک تانک

سپتیک تانک ها طراحی ساده ای دارند و اجزای آن ها نیز به شکل پیش ساخته موجود است. همین امر باعث کاهش در هزینه های نصب و راه اندازی آن ها شده، به همین علت یکی از بهترین و کارآمد ترین انتخاب ها برای تصفیه ی فاضلاب جوامع کوچک سپتیک تانک می باشد. راه اندازی و بهره برداری از سپتیک نیاز به تجهیزات الکترومکانیکال ندارد. راه اندازی آن آسان است و فضای کمی هم اشغال می کند. همچنین به دلیل مدفون بودن سپتیک، مشکل انتشار بو وجود نخواهد داشت.

قیمت سپتیک تانک

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت مخزن سپتیک تانک با ما تماس بگیرید.
۰۲۱-۴۴۱۷۹۴۵۵

 لینک های اشاره شده در متن :

محاسبه حجم سپتیک تانک

ویدیوی نحوه کار سپتیک تانک

ویدیوی آموزش نصب سپتیک تانک

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید